جهش قیمت‌ فولاد صادراتی ایران

جهش قیمت‌ فولاد صادراتی ایران

به دلیل افزایش تقاضا در چین و افزایش خوش‌بینی‌ها در زمینه بهبود اقتصادی این کشور، قیمت سنگ آهن نیز در ابتدای هفته افزایشی شد در حالی که فولاد داخلی نیز افزایش قیمت دارد...

آهن پرایس: در هفته‌های اخیر که شاهد نوسانات بی‌سابقه در بازار ارز و آهن هستیم گزارش‌ها از نرخ محصولات فولادی صادراتی ایران حاکی است که علاوه‌بر قیمت آهن الات داخلی، افزایش قابل ملاحظه‌ای نیز در بخش محصولات فولادی صادراتی گزارش شد.

به این صورت که در روزهای پایانی دی ماه نرخ اسلب صادراتی ایران در هر تن حدود 500 الی 510 دلار برآورد شد که بیانگر افزایش 17/4 درصدی نرخ این محصول است؛ این درحالی است که هفته سوم دی ماه قیمت اسلب صادراتی حدود 430 دلار در هر تن اعلا شد.

همچنین نرخ بیلت صادراتی هم بین 531 الی 545 دلار در هر تن اعلام شد که گویا در پایان ماه دی حدود 6/5 درصد افزایش قیمت داشته است، این درحالی است که قیمت بیلت ایران در هفته سوم دی ماه بین 500 الی 510 دلار گزارش شد.

براساس آمار به دلیل افزایش تقاضا در چین و افزایش خوش‌بینی‌ها در زمینه بهبود اقتصادی این کشور، به‌رغم رکود بازار، قیمت سنگ آهن نیز در ابتدای هفته افزایشی شد. گفتنی است افزایش قیمت فولاد جهانی درحالی است که قیمت اهن و فولاد در بازار داخلی نیز رو به افزایش است.

آمارها حاکی است که پس از توقف دوهفته‌ای عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا، در بورس هفته اخیر حدود 32 هزار تن عرضه شد که به دلیل تقاضای بالا برای این محصول، حدود 35 درصد نسبت به نرخ پایه افزایش قیمت داشت. در نهایت این محصول وارد کانال قیمتی 12 هزار تومانی شد که 77 درصد میانگین نرخ شمش اعلام شد.

قیمت شمش نیز حدود 15 هزار و 800 تومان اعلام شد که ظاهرا افزایش 107 تومانی داشته است، با این حساب فاصله قیمت شمش و میلگرد حدود 2 هزار و 200 تومان اعلام شد که معادل 14 درصد است.

به نظر می‌رسد محدودیت مصرف انرژی و قطعی گاز در برخی تولیدی‌ها، علاوه‌بر افزایش نرخ آهن اسفنجی، به سود نوردکاران نیز تمام شده است چراکه تا پیش از این فاصله شمش و میلگرد 11 درصد اعلام می‌شد و در پاییز به کمتر از 10 درصد هم رسید اما در هفته گذشته این فاصله به 18 درصد افزایش یافت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شوک گاز و فولاد به بازار جهانی

حال با در نظر گرفتن ادامه‌دار بودن چالش محدودیت انرژی در واحدهای تولیدی و نیز با توجه به ضریب نامتعارف نرخ آهن اسفنجی در برابر شمش، ممکن است معاملات هفته جاری با کاهش ضرایب قیمت‌ها همراه باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط خرید آهن اسفنجی با چنین قیمتی به صرفه نیست و به زیان 2 هزار و 500 تومانی فروشندگان شمش تمام خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)